ДЛЯ ВАС,БАТЬКИ

ДОМАШНЯ ЕКОЛОГІЯ

Чи знаєте ви, яка екологія у вашоммешканні? Не цікавилися? Дарма. За оцінками деяких спеціалістів, є квартири, де концентрація забруднюючих речовин у багато разів вища, ніж на вулиці. Причина — нові будівельні та оздоблювальні матеріали, на вигляд комфортабельні й затишні предмети побуту: синтетичні паласи, лінолеум, килими, навіть одяг. Не кажучи вже про побутову хімію, куріння у приміщенні, випаровування при приготуванні їжі.

  А чи можемо ми захистити своє житло, а відтак і здоров’я, від шкідливих речовин? Звісно, можемо!

  Спочатку — про надійних і водночас таких звичних для нас помічників. До речі, вони не тільки принесуть користь, а й прикрасять наше помешкання. Цілком можливо, що деякі з них уже й зараз це роблять.

Якщо у вашому домі є хоч один кущик герані — це дуже добре. Ця квітка не тільки відганяє мух, а й дезінфікує та дезодорує повітря. А троянду не випадково називають королевою квітів. Окрім краси, не менш важлива й інша її якість — вона сумлінно очищає повітря і робить його майже цілющим.

  Є кімнатні рослини, які мають ще й фітонцидні властивості: біологічно активні речовини, які вони утворюють, убивають або придушують ріст та розвиток бактерій, мікроскопічних грибів. Серед таких — дуже популярні хлорофітум та аспарагуси. З першою квіткою «не вживаються» багато мікробів, що містяться у повітрі, а друга поглинає частинки важких металів, які також є у наших квартирах.

  Як надійного контролера радіації екологи радять висадити традесканцію — вона чутливо реагує на найменші коливання випромінювання. У разі збіль-шення радіаційного фону її тичинкова нитка змінює колір.

Щоб наше житло було екологічно безпечним, потрібно використовувати й інші способи.

Частіше провітрюйте помешкання, чистіть килими та паласи, робіть вологе прибирання.

Купуйте меблі, предмети побуту та матеріали для ремонту з урахуванням їх екологічних якостей.

   Зменште кількість джерел забруднення. Зокрема, не зловживайте лакофарбовими покриттями.

  Зберігайте предмети побутової хімії у нежилих приміщеннях, якщо це зробити неможливо — то герметично закритими.

По можливості, уникайте хімчисток. Купуйте одяг, який можна прати.

Піклуйтеся не тільки про затишок у домі, а й про його екологічну безпеку.

 КОНСУЛЬТАЦІЯ “ВИХОВУЄМО У ДІТЕЙ ЛЮБОВ ДО ПРИРОДИ”

     Ознайомлення дітей з природою – один  із головних засобів їх розвитку. В процесі його розширюється орієнтація дітей в навколишньому середовищі, формуються пізнавальні здібності, виховується відповідне відношення до природи. Вихователь знайомить дітей з природою  дає їм відповідний об’єм знань відповідно їх віковим особливостям про предмети, явища живої і не живої природи, виховання інтересу і любові до неї. Діти дошкільного віку зі світом природи є найважливішим засобом формування гармонійної, всебічно розвиненої особистості, що володіють знаннями й навичками екологічно доцільної поведінки в природі.

    Природа  для дитини – це жива лабораторія, де можна спостерігати за безліччю неймовірно цікавих речей. Це школа, у якій ми успішно оволодіваємо знаннями про правила поведінки, опановуємо вміння та навички щадливого користування її ресурсами, їх збереження і примноження. А ще природа — невичерпне джерело духовного збагачення не лише для дітей, а й для дорослих. Спостерігаючи за довкіллям, дитина здатна помітити багато такого, що змусить її пригорнутися до світу природи всієї душею, прагнути ніколи йому не шкодити.

Основи характеру, життєва позиція дитини закладаються в сім’ї. І щоб пояснювати дітям, як берегти природу, щоб прищепити їм якісь природознавчі навички, дуже важливий особистий приклад батьків! Їх дбайливе, любовне, дбайливе ставлення до природи.

Краса рідної природи розкриває красу людської праці, народжує бажання зробити свій край ще прекраснішим. Тому так важливо показати дітям як людина оберігає і примножує природні багатства, скільки праці вкладає, щоб радували всіх лісу і озера, поля і річки.

У вихованні у дитини дбайливого ставлення до природи немає і не може бути дрібниць. Зірваний просто так квітка, спіймана з цікавості метелик, розтоптаний жучок – все це при байдужому ставленні з боку дорослих може призвести до вкрай небажаних наслідків.

Любов дітей до природи починається з осмислення її цінностей. Тому перш за все потрібно показати пізнавальну та естетичну цінність природи. Завдяки цьому з часом і розвинеться дбайливе, відповідальне ставлення до навколишнього природного середовища.

Зацікавлювати дитину батьки можуть найрізноманітнішими способами. Наприклад, вирощування домашніх рослин. Крім того, щоб діти своєчасно їх поливали, слід всіляко заохочувати їх інтерес до росту і розвитку рослин, появи нових росточков, квітів, плодів. Найбільш придатні для цього такі швидкорослі рослини як герань або бегонія, кімнатні культури помідорів і огірків. Відповідальність – важливе людська якість. І саме його ми будемо розвивати, довіряючи крихітці життя зелених вихованців. Також можете спробувати виростити апельсини або лимони, ананаси чи груші. Посадіть в землю кісточки фруктів і подивіться, що вийде. Ну, хіба це не диво: виростити на підвіконні даний тропічна рослина і поласувати його плодами?

Кожна сім’я має всі можливості для того, щоб пробудити, розвинути у дитини інтерес до життя природи, потреба постійного спілкування з нею.

Велике виховне значення мають регулярні сімейні поїздки в ліс, поля, на річку чи озеро. Дитина, під благотворним впливом батьків, поступово сприймає красу і принадність природних ландшафтів, вникає в таїнства життя природи. У безпосередньому зіткненні з природою у дітей розвивається спостережливість, допитливість, інтерес до природних об’єктів.

Дуже велике значення має читання вголос книг про природу, життя тварин. Залучаючи дитину в обговорення прочитаного, дорослі роз’яснюють незрозумілі моменти, направляють його думки й інтереси на життя природи.

Особливо дитини тягне до тварин. Він пристрасно бажає мати і опікати яке-небудь жива істота. Вміст у будинку тварини пов’язано з додатковим навантаженням і труднощами. І все-таки, важко переоцінити вплив, який чинить на формування особистості дитини спілкування, турбота і догляд за слабким живою істотою. З тваринами дитина може емоційно спілкуватися – грати і розмовляти. Ігри з братами меншими (особливо з собаками і кішками) тренують дітей фізично. Дитина стає більш рухливим і спритним, удосконалюється його моторика і координація рухів. Наявність тварини в будинку робить дружніше і згуртована сім’ю.

Так само величезне значення має художньо-творча діяльність дітей. Ліплення з глини, пластиліну, всі види аплікацій, конструювання із застосуванням круп, тесту і природних матеріалів, малювання за допомогою рослинних елементів – все це сприяють вихованню любові до природи у дошкільнят. Прагнення зробити гарніше, краще впливає на світ почуттів, дозволяє розкрити творчий потенціал, підвищує рівень розвитку мовлення у дошкільників, діти вчаться створювати, вчаться розуміти і бачити красу і багатство природи.

Екологічне виховання буде дієвіше тільки в тому випадку, якщо в родині існує постійне, щоденне спілкування дорослих з дітьми. Не шкодуйте свого часу на ігри з домашніми тваринами, на ботанічні експерименти, на читання добрих віршів і оповідань про природу, на прогулянки. І тоді ваші діти і в дорослому житті будуть усвідомлено і дбайливо ставитися до всього живого і неживого на Землі.

 

«Казка як засіб екологічного виховання дітей старшого дошкільного віку»

 

Необхідність екологічного виховання зумовлена наявністю світової екологічної кризи, причина якої криється у практичній діяльності людини. Основи свідомості, екологічної культури, ставлення особистості до світу природи закладаються в дошкільному дитинстві, що підтверджує вагомість використання цього сензитивного періоду для екологічного виховання особистості.

Базовий компонент дошкільної освіти в Україні орієнтує сучасних фахівців дошкільного профілю у виборі завдань та змісту роботи з дітьми таким чином, щоб не стільки озброювати їх певною сумою знань, скільки відкривати перед ними «науку життя», яка сприяла б формуванню творчих особистостей з розвиненим почуттям власної гідності та відповідальності за свої вчинки. Відповідно до вимог Базового компонента до кінця дошкільного періоду у дитини мають бути сформовані елементи екологічного світорозуміння, екологічної вихованості, позитивне емоційно-ціннісне ставлення до природи.

Найсуттєвіший вплив на дитину дошкільного віку має казка з огляду на те, що контакт людини з фено­меном чарівної казки, згідно з сучасними культурними традиціями Європи, відбувається саме в дошкільному дитинстві. Шкільний вік менше тяжіє до казкової культури, адже у сучасних моделях шкільного виховання казка, як і тради­ційна культура взагалі, не посідає особливого місця. Серйозне ставлення до казки у дорослому віці сьогодні (на відміну від XIX століття) існує переважно серед фахівців у галузі поетики фольклору, людей, які займаються феноменом чарівної казки на професійному рівні.

Своїм корінням казки сягають міфологічної свідомості людини. Упродовж століть казкові сюжети передавалися від народу до народу, набуваючи на конкретному національному ґрунті власного забарвлення і зазнаючи змін. На національному матеріалі творилися і оригінальні казки.

Український дослідник В. Пабат поділяє народні казки на три  групи:

 казки про тварин, в яких головними дійовими особами виступають тварини. Вони мислять, розмовляють і часто наділені алегоричним(переносним) змістом. Що відображає життя, характери, взаємини людей;

 чарівні, героїко-фантастичні казки про надзвичайні події, предмети і уявних людей. Велетнів, силачів, їх своєрідне походження, пригоди, різні перетворення( у звірів, птахів, риб, камінь, перстень), крилатих зміїв, бабу-ягу, морського царя, живу і мертву воду тощо;

 побутові казки, присвячені різним подіям родинного і громадського побуту.  Основний наголос в них робиться на засудженні, викритті негативних явищ життя.

У процесі екологічного виховання, на мою думку, доцільно використовувати казки, що розбуджують творчу уяву про світ природи як світ живих істот.  Такими казками є казки про тварин і чарівні казки – багатющий ресурс у справі екологічного виховання. Як зазначає український науковець О.Бреусенко-Кузнецов історія дитячої  екологічної казки у східнослов’нській традиції починається з середини XIX століття. У свій час екологічні казки були викладені у збірниках Є.Авдєєвої, О.Афанасьєвої, І.Франка, Б.Гринченка, К.Ушинського. Нерозривно пов’язані з природою  та казкою розвиток дитини, її здоров’я та розум у творчості В.Сухомлинського. Педагог зазначав, що під час спілкування з природою дитина вчиться спостерігати, зіставляти, думати , передавати за допомогою слів найтонші відчуття, фантазувати. Він створював прекрасні казки, залучаючи до цього своїх колег та учнів, зрозумівши, що казка – це засіб мислення і мови, об’єкт творіння. Таким шляхом він вирішував три завдання: розвиток образного мислення дитини, розвиток творчих здібностей, розвиток мовленнєвої культури. Досвід народної педагогіки свідчить про значущість образного мислення саме у справі екологічного виховання.  Як зазначає В. Гаркуша за допомогою сформованих образів тварин і рослин, їх угруповань, ареалів існування, особливостей їх життєдіяльності, образів рослинного і тваринного світу як компонентів  певного природного комплексу, уявлень про певні екологічні проблеми можна успішно формувати певне ставлення до конкретного суспільного явища, факту людського життя.

Підґрунтям використання казки як засобу екологічного виховання слугує положення про здатність дітей старшого дошкільного віку відрізняти фантастичні елементи казок від реальності. Спираючись на педагогічний досвід, ми зазначаємо, що у процесі екологічного виховання дітей старшого дошкільного віку доцільно використовувати авторські пізнавальні казки про природу, що мають наукову основу – реальну пізнавальну інформацію про живі організми, їх  взаємозв’язки, залежність від середовища існування, про цілісність природи, про можливі  наслідки впливу діяльності  людини на природу.

Український дослідник дітей дошкільного віку Т. Поніманська виокремлює національний фольклор як засіб екологічного виховання дітей старшого дошкільного віку і стверджує, що в усній народній творчості збереглися особливі риси української вдачі, властиві народу етичні цінності, явлення про добро і зло, красу. В українській казці поєднуються слово, музичний ритм, співучість,  влучно оцінюються життєві позиції, висміюються недоліки, вихваляються позитивні якості людини. Особливе місце в народній творчості займає ставлення до природи.

Метою екологічного виховання є формування засад екологічної культури. Складовими елементами екологічної культури виступають екологічні знання, пізнавальні, морально-естетичні почуття й переживання, обумовлені взаємодією дитини з природою та екологічно доцільною поведінкою.

Фантастичний казковий світ, сповнений чудес, таємниць і чарівності, завжди приваблює дітей, вони з радістю поринають у світ уяви, активно діють у ньому.

Казка розглядається як засіб екологічного виховання дітей старшого дошкільного віку, що за рахунок образності та впливу на почуття дитини забезпечує міцність засвоєння екологічних уявлень, спонукає до екологічно доцільної поведінки та діяльності. Підґрунтям використання казки як засобу екологічного виховання слугувало положення про здатність дітей старшого дошкільного віку відрізняти фантастичні елементи казок від реальності.

У процесі екологічного виховання дітей старшого дошкільного віку доцільно використовувати пізнавальні казки про природу, що мають наукову основу – реальну пізнавальну інформацію про живі організми, їхні потреби, зв’язки між собою і з середовищем існування, про цілісність природи і вплив діяльності людини на неї. Вирішенню завдань екологічного виховання дошкільників максимально сприяють казки Л.Українки, К.Д.Ушинського, а самий неоціненний вплив здійснюють твори В. О. Сухомлинського, що вщерть переповнені любов’ю до природи.

Для підвищення ефективності впливу казки на екологічне виховання дошкільників необхідно забезпечити дотримання педагогічних умов використання казок:

1.     Використання казки у процесі спілкування з дітьми в різних видах діяльності в контексті вирішення завдань екологічного виховання.

2.     Використання наочності у процесі роботи з казкою (спостереження за об’єктами та явищами природи, розглядання ілюстрацій тощо).

3.     Застосування казок у системі: на початковому етапі – використання коротких казок, уривків з казок про живі об’єкти, явища природи з метою забезпечення позитивного емоційного відгуку на сприймання даного об’єкту. Надалі – використання коротких казок про живі організми, неживі об’єкти природи, явища природи з метою закріплення та розширення знань дітей про даний об’єкт чи явище, розвитку пізнавального інтересу до нього; застосування казок, у яких розглядаються потреби живого організму та прослідковуються зв’язки окремого об’єкта з іншими; застосування казок, у яких прослідковуються зв’язки й залежності у природі в багатоступеневій ієрархічній послідовності та єдності; творча трансформація змісту знайомих казок та інтеграція їх у різні види діяльності (під керівництвом вихователя); творча самостійна трансформація змісту знайомих казок дітьми.

Провідною формою роботи є повсякденне спілкування вихователя з дітьми з використанням матеріалу казки. Застосовуються такі методи роботи з казками:

·         читання казок, розповідь, бесіда за змістом казок;

·         «образи перетворень»;

·         малювання, ліплення, ручна праця за змістом казок;

·         дидактичні ігри за сюжетами казок;

·         використання казки як відповідь на запитання дитини.

Також застосовуються творчі методи роботи з текстами казок (перенесення героїв знайомих казок у нові обставини, зміна ситуацій у знайомих казках, створення нових сюжетів казок). Велику увагу треба приділяти нетрадиційним методам роботи з казками, які були запропоновані Д.Родарі і Н.Рижовою – різні варіанти створення казок природознавчого змісту (сторітелінгу): «біном фантазії»; «перевернення» казки; «вінегрет» з казок; продовження казки, розпочатої вихователем; придумування нового закінчення казки; казка в заданому напрямі; казки «навпаки»; гра-казка тощо.

У дошкільному віці у дітей бурхливо розвивається уява, що яскраво виявляє себе у грі і при сприйнятті художніх творів. Особливо дітям дошкільного віку подобаються казки. Казка займає настільки важливе місце в житті дитини, що деякі дослідники називають дошкільний вік «віком казок».

Казка – це усно-поетична розповідь, який в тій чи іншій мірі містить фантастичний вимисел. Українська народна казка – це, перш за все, твір мистецтва; живе, цікаве, яскраве, барвисте, стираюче грань між реальністю і грою, що надзвичайно імпонує дітям і відповідає їх психологічним особливостям.

Мова казки проста і тому доступна. Сюжет прозорий, але загадковий, і тим самим сприяє розвитку дитячої уяви. А казкові образи близькі за своїм характером образів уяви дітей. Крім того, жодна дитина не любить настанов, а казка не вчить безпосередньо. Вона «дозволяє собі натякнути на те, як краще вчинити в тій чи іншій ситуації. Казки гарні тим, що в них немає довгих і утомливих міркувань. Різноманітність і напруженість дії створюють у дітей постійний і неослабний інтерес. Казка сприяє формуванню у дітей моральних понять, адже майже всі діти ототожнюють себе з позитивними героями, а казка кожен раз показує, що добрим бути краще, ніж поганим, що треба прагнути робити добро людям.

Художнє сприйняття є активним для дітей дошкільного віку процесом, який пробуджує їх моральні якості, і, насамперед, людяність. Сприйняття мистецтва завжди пов’язане із співпереживанням. У дітей старшого дошкільного віку співпереживання носить безпосередній характер: вони уявляють себе з улюбленими героями творів, проникають у внутрішній світ, копіюють їх характер. Так вживаються в образ, що з допомогою уяви стають учасниками подій (долю зайчика, вигнаного з його хатинки лисицею, діти приміряють до власної і, співпереживаючи, мислять приблизно так: «Щоб я робив, якби мене хтось вигнав з дому?»).

Казка відіграє велику роль в естетичному розвитку дітей дошкільного віку, без якого немислиме благородство душі, чуйність до чужого горя, страждання. Завдяки казці, діти пізнають світ не тільки розумом, але й серцем, і не лише пізнають, а й відгукуються на події і явища навколишнього світу, висловлюють своє ставлення до добра і зла. Благополучний кінець казки виховує оптимізм, впевненість у подоланні будь-яких труднощів. Оповідь з подальшим переказом сприяє розвитку мислення і збагачення мови дитини.

За словами В.Г.Белінського, у дітей з ранніх років повинна виховуватися почуття прекрасного, як один з найперших елементів. Під впливом казки загострюється вразливість дітей до всього прекрасного в житті і природі. Адже в основному, всі дії казки відбуваються на тлі природи. У казці немає великих зображення картин природи, але діти бачать «чисте поле», «білу березоньку», «травушку-муравушку», «швидку річечку», «крутий бережок» і багато іншого. Казка може намалювати різні картини природи:

– красу літнього саду, де росте чудова яблунька: «яблучка на ній висять наливні, листочки шумлять золоті…» (Крошечка-Хаврошечка);

– картину зимового вечора на річці, де сидить вовк з опущеним в ополонку хвостом: «Ясні, ясні на небі, мерзни, мерзни вовчий хвіст…» (Лисичка-сестричка і сірий вовк).

Пов’язані з захоплюючою дією казки, картини природи сприймаються дітьми емоційно, і, бути може, вперше діти починають розуміти, як прекрасний навколишній їх світ.

Діти люблять чарівні казки і казки про тварин. Кіт, півень, заєць, лисиця, вовк, ведмідь, як найбільш знайомі дітям тварини, з життя перейшли в казку. Все в казці фантастичне тісно пов’язане з реальною дійсністю, і не відводить дітей від неї, а, навпаки, служить розкриттю життєвої правди.

Своїм змістом казки дають дітям знання про природу. Діти дізнаються про спосіб життя тварин, про їх звички, про те, які риси притаманні того чи іншого звіра. Адже багато цікаві особливості поведінки тварин, вирощування рослин, суть деяких явищ неживої природи, недоступні для спостереження і тут на допомогу приходить казка. Дітям старшого дошкільного віку можна розповісти про особливості життя тварин в природних умовах, про те, як вони влаштовують свої житла, піклуються про своїх дитинчат, добувають їжу.

Також можна пояснити значення тварини в природі. Результати досліджень дітей дошкільного віку показують, що первинні уявлення про багатьох тварин, особливості їх поведінки, формуються саме під впливом казки. Враження дитячих років – самі яскраві і стійкі, вони залишають глибокий слід у житті кожної людини.

Казка займає особливе місце в житті дошкільника. Казкові образи яскраво емоційно забарвлені і довго живуть у свідомості дітей. Казка вчить дітей мріяти, підкреслювати головне, індивідуальне в образі, узагальнювати істотні ознаки, посилює розумову діяльність, формує екологічну культуру. Казковий вимисел завжди доречний. Він використовується як засіб виховання кращих людських якостей.

                           Пам’ятка для батьків з екологічного виховання:

Природа – не лише джерело здоров’я і радості. Вона – найбільший друг, неоціненне багатство.

Навчіться бачити красу природи і розкривайте її дітям.

Візьміть за правило: жодного дня без милування природними явищами.

Якомога більше бувайте на лоні природи.

Любіть своє природне довкілля, бережіть його.

Нехай ваша рука ніколи не підніметься, щоб знищити красу.

Хай милосердним буде ваше серце до братів менших.

Будьте добрим прикладом для дітей. Навчившись милуватися, любити і берегти природне довкілля, ваша дитина буде милосердною, доброю, співчутливою до всіх і до всього.

Вивчить з дітьми прислів’я, приказки

  • Природа одному – мати, другому – мачуха.
  • Заступи природу дверима, то вона тобі вікном ввійде.
  • Від природи бери те, що вона дає, та й за те дякуй.
  • З природою живи у дружбі, то й буде вона тобі у службі.
  • До природи не неси шкоди.
  • Доглядай землю плідну, як матір рідну.
  • До землі з ласкою – будеш з паскою.
  • Зруйнував гніздо пташине – не буде в тебе ні дітей, ні родини.
  • Зіпсував воду – не буде честі твоєму роду.

ДОБРІ ПОРАДИ

  • Вчіться розуміти природу, станьте її другом та захисником.
  • Радійте красі природи, не зашкодьте їй своїм недбалим ставленням.
  • На лоні природи поводьтеся тихо і непомітно: дивіться, слухайте, не галасуйте.
  • Користуйтеся будь-якою нагодою, щоб зробити для природи що-небудь корисне.
  • Будьте другом усіх живих істот; не мордуйте і не вбивайте тварин.
  • Охороняйте чистоту води, турбуйтеся про криниці та джерела.
  • Стежте за чистотою природного середовища і не залишайте після себе слідів перебування у ньому.
  • Допомагайте тим, хто турбується про природу, захищайте її від шкідників та несвідомих туристів.

ЦІКАВИНКИ ПРО ПРИРОДУ:

1.     Кожний зелений листочок, кожна травинка виділяє кисень. Ним ми дихаємо. Без нього немає життя. Не топчи, не зривай рослину.

2.     Найкраща квітка та, яку квітує там, де зросла. Не губи її.

3.     Гриби, отруйні для людини, для лісових мешканців ліки та їжа. Чим більше в лісі різних грибів, тим він затишніший. В ньому краще ростуть дерева. Не знищуй отруйних грибів.

4.     Не галасуй у весняному лісі. Не включай надто голосно музику. Ти злякаєш пташку, вона злетить з гнізда. Яєчка захолонуть і з них ніколи не виведуться пташенята. Краще послухай голос лісу.

5.     Не лови барвистих метеликів, що літають над квітами. Вони схожі на казкові літаючі квіти. Вони нікому не завдають шкоди. Не завдавай шкоди і ти їм.

6.     Найчистіша і найсмачніша вода – джерельна. Подивись, як над джерелом схиляються квіти, кущі, дерева. Вони оберігають його від посухи, від пилових бур. Не скаламути і ти її джерело.

7.     Ти хочеш принести додому лісові квіти? Зривай їх перед тим, як ітимеш додому і пам’ятай: скромний невеличкий букет ознака гарного смаку, свідомості людини, бережливості, доброти. А про що свідчить оберемок лісових квітів?

8.     Щоб згубити молоде дерево – потрібні хвилини, а виростити – роки. Не ламай черемхи, не каліч інших квітучих дерев та кущів.

9.     Рана на рослині – рана на живому. Не зашкодь корі дерева.

10. Ніщо так згубно не впливає на все живе, як вогонь. Байдужість, що призвела до пожежі – злочин перед природою і перед людьми. Простеж, щоб у лісі не залишилось навіть іскри від багаття.

11. Покинута консервна банка, скло, можуть поранити лісового звіра. Нагріте сонцем скло може стати причиною пожежі. Не залишай після себе сміття в лісі. Нехай твоє місце відпочинку буде чистим. Рештки їжі лиши для пташок на сухих стручках, для звірів – на пеньку. Для комах – на землі.

 

Пам’ятка для батьків з екологічного виховання

 

Природа – могутнє джерело пізнання , яке через спілкування розкриває людині свої таємниці й робить її більш чутливою до навколишнього світу.

Людина – частина природи, потяг до всього живого закладений у ній від самого народження, та чи не найяскравіше виявляється в дитячому віці.

Дошкільний вік – найважливіший етап у становленні екологічного світогляду людини, передбачає створення передумов гуманної взаємодії з природним довкіллям.

1.Природа – не лише джерело здоров’я і радості. Вона – найбільший друг, неоціненне багатство.

2.Навчіться бачити красу природи і розкривайте її дітям.

3. Візьміть за правило: жодного дня без замилування природними явищами.

4. Якомога більше бувайте на лоні природи.

5.Любіть своє природне довкілля, бережіть його.

6.Нехай ваша рука ніколи не підніметься щоб знищити красу.

7.Хай милосердним буде ваше серце до братів менших.

8.Будьте добрими прикладом для дітей. Навчившись милуватися, любити і берегти природне довкілля, ваша дитина буде милосердною, доброю, співчутливою до всіх і до всього.

   Куди телефонувати у випадках домашнього насильства

 

·        Національна поліція – 102 для повідомлення про факт насильства

·        Урядовий контактний центр – 15 47, де цілодобово надають інформаційні, психологічні та юридичні консультації чоловікам та жінкам, які потерпіли від домашнього насильства, насильства за ознакою статі, консультують з питань насильства стосовно дітей або загрози вчинення такого насильства

·        Система безплатної правової допомоги – 0 800 213 103

·        Національна «гаряча лінія» з питань запобігання домашньому насильству, торгівлі людьми та гендерній дискримінації – 0 800 500 335 або 116 123

 

 

 Платформа Дія. Цифрова освіта https://osvita.diia.gov.ua/

Безпека дітей в інтернеті 

Як громаді стати цифровою   https://osvita.diia.gov.ua/courses/digital-communities


 БЕЗПЕЧНА ПОВЕДІНКА В ЦИФРОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ

ІНТЕРНЕТ-ТЕХНОЛОГІЇ СТАЛИ ПРИРОДНОЮ СКЛАДОВОЮ ЖИТТЯ ДІТЕЙ І СУЧАСНОЇ МОЛОДІ. КОМП’ЮТЕР Є НЕ ТІЛЬКИ РОЗВАГОЮ, АЛЕ Й ЗАСОБОМ СПІЛКУВАННЯ, САМОВИРАЖЕННЯ ТА РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ.

САМОСТІЙНЕ ПІЗНАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОГО СВІТУ ДОЗВОЛЯЄ РОЗШИРИТИ КОЛО ІНТЕРЕСІВ ДИТИНИ І СПРИЯЄ ЇЇ ДОДАТКОВІЙ ОСВІТІ, СПОНУКАЄ ДО КМІТЛИВОСТІ, ПРИВЧАЄ ДО САМОСТІЙНОГО РОЗВ’ЯЗАННЯ ЗАДАЧ.

ВСЕСВІТНЯ МЕРЕЖА ТАКОЖ ЗАДОВОЛЬНЯЄ ПОТРЕБУ ПІДЛІТКІВ У ЛІДЕРСТВІ. ДІТИ, ЯКІ ДОБРЕ ЗНАЮТЬ КОМП’ЮТЕР ТА ІНТЕРНЕТ, БІЛЬШ АДЕКВАТНО ОЦІНЮЮТЬ СВОЇ ЗДІБНОСТІ ТА МОЖЛИВОСТІ, ВОНИ БІЛЬШ ЦІЛЕСПРЯМОВАНІ ТА КМІТЛИВІ. ЩОБ ПОВНОЦІННО ОРІЄНТУВАТИСЬ У ВІРТУАЛЬНОМУ ПРОСТОРІ, ДИТИНІ ТРЕБА ВЧИТИСЯ СТРУКТУРУВАТИ ВЕЛИКІ ПОТОКИ ІНФОРМАЦІЇ, ДОТРИМУЮЧИСЬ ОСНОВНИХ ПРАВИЛ БЕЗПЕКИ В МЕРЕЖІ.

БЕЗПЕКА В ІНТЕРНЕТІ – ДУЖЕ ВАЖЛИВА ПРОБЛЕМА НИНІШНЬОГО ЧАСУ. І СТОСУЄТЬСЯ ВОНА ВСІХ, ВІД ДІТЕЙ ДО ПЕНСІОНЕРІВ. ВОНА СТАЄ ВСЕ АКТУАЛЬНІШОЮ У ЗВ’ЯЗКУ З МАСОВИМ ПРИХОДОМ В ІНТЕРНЕТ КОРИСТУВАЧІВ, МАЙЖЕ, А ТО І ЗОВСІМ, ЧИ НЕ ПІДГОТОВЛЕНИХ ДО ПОГРОЗ, ЇХ ЧЕКАЮТЬ. ТОМУ ДАНА СТАТТЯ І БУДЕ ПРИСВЯЧЕНА ТАКОГО ПИТАННЯ, ЯК БЕЗПЕКА В МЕРЕЖІ ІНТЕРНЕТ. АДЖЕ СТРАЖДАЄ НЕ ОДИН КОРИСТУВАЧ, А Й БАГАТО ІНШИХ, ОБ’ЄДНАНІ В ОДНУ ГЛОБАЛЬНУ СТРУКТУРУ.

З МЕТОЮ НАДАННЯ БАТЬКАМ І ПЕДАГОГАМ ДОПОМОГИ З ПИТАНЬ ЗАХИСТУ ДІТЕЙ ВІД ВПЛИВУ ШКІДЛИВОЇ ІНФОРМАЦІЇ РОЗРОБЛЕНО РЯД ПОСІБНИКІВ І СКЛАДЕНО ПЕРЕЛІК РЕКОМЕНДОВАНИХ ДЛЯ ДІТЕЙ ОНЛАЙН-РЕСУРСІВ. ЗАЗНАЧЕНІ МАТЕРІАЛИ ДОПОМОЖУТЬ ВІДКРИТИ ДІТЯМ ЦІКАВИЙ, КОРИСНИЙ І, ГОЛОВНЕ, БЕЗПЕЧНИЙ ІНТЕРНЕТ.

 

ПОСІБНИКИ, ЯКІ МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ПРОПОНУЄ ВИКОРИСТОВУВАТИ БАТЬКАМ І ПЕДАГОГАМ ДЛЯ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ БЕЗПЕЧНОМУ КОРИСТУВАННЮ ІНТЕРНЕТОМ:

1.     ДІТИ В ІНТЕРНЕТІ: ЯК НАВЧИТИ БЕЗПЕЦІ У ВІРТУАЛЬНОМУ СВІТІ: ПОСІБНИК ДЛЯ БАТЬКІВ / І. ЛИТОВЧЕНКО, С. МАКСИМЕНКО, С БОЛТІВЕЦЬ [ТА ІН.]. – К.: ТОВ “ВИДАВНИЧИЙ БУДИНОК «АВАНПОСТ-ПРИМ»”, 2010. – 48 С.

2.     ВИХОВАННЯ КУЛЬТУРИ КОРИСТУВАЧА ІНТЕРНЕТУ. БЕЗПЕКА У ВСЕСВІТНІЙ МЕРЕЖІ: НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК / А. КОЧАРЯН, Н. ГУЩИНА. – К., 2011. – 100 С.

3.     БЕЗПЕЧНЕ КОРИСТУВАННЯ СУЧАСНИМИ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАТИВНИМИ ТЕХНОЛОГІЯМИ / О. УДАЛОВА, О. ШВЕД, О. КУЗНЄЦОВА [ТА ІН.]. – К.: УКРАЇНА, 2010. – 72 С.

4.     ПАМ’ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ «ДІТИ. ІНТЕРНЕТ. МОБІЛЬНИЙ ЗВ’ЯЗОК», РОЗРОБЛЕНА НАЦІОНАЛЬНОЮ ЕКСПЕРТНОЮ КОМІСІЄЮ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ЗАХИСТУ СУСПІЛЬНОЇ МОРАЛІ.

 

ТИПИ ЗАГРОЗ БЕЗПЕКИ ДІТЕЙ В ІНТЕРНЕТІ

         1. СТОСУЮТЬСЯ ОСОБИСТОЇ БЕЗПЕКИ:

§  ОЗНАЙОМЛЕННЯ З НЕНОРМАТИВНОЮ ЛЕКСИКОЮ, ІНФОРМАЦІЄЮ СУЇЦИДАЛЬНОГО ХАРАКТЕРУ, РАСИСТСЬКОГО, НЕНАВИСНИЦЬКОГО ЧИ СЕКТАНТСЬКОГО ЗМІСТУ.

§  ЗАГРОЗА ОТРИМАННЯ НЕДОСТОВІРНОЇ ЧИ НЕПРАВДИВОЇ ІНФОРМАЦІЇ.

§  ФОРМУВАННЯ ЗАЛЕЖНОСТІ (ІГРОВОЇ, КОМП’ЮТЕРНОЇ, ІНТЕРНЕТ).

§  СПІЛКУВАННЯ З НЕБЕЗПЕЧНИМИ ЛЮДЬМИ (ЗБОЧЕНЦІ, ШАХРАЇ, ГРИФЕРИ).

§  ЗАЛУЧЕННЯ ДО ВИКОНАННЯ ПРОТИПРАВНИХ ДІЙ (ХАКЕРСТВО, ПОРУШЕННЯ ПРАВ ТА СВОБОД ІНШИХ).

2. СТОСУЮТЬСЯ БЕЗПЕКИ ІНШИХ.

§  МАТЕРІАЛИ, ІСНУВАННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ ЯКИХ МОЖЕ СТАТИ ПРИЧИНОЮ ПОСЯГАННЯ НА БЕЗПЕКУ ОТОЧУЮЧИХ (НАПРИКЛАД, ІНФОРМАЦІЯ ПРО СТВОРЕННЯ ВИБУХІВКИ).

§  СВІДОМЕ ТА НЕСВІДОМЕ ВВЕДЕННЯ В ОМАНУ ІНШИХ.

§  ВЧИНЕННЯ ПРОТИПРАВНИХ ДІЙ, ЩО ТЯГНУТЬ ЗА СОБОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗГІДНО З ЧИННИМ ЗАКОНОДАВСТВОМ.

§  КІБЕРБУЛІНГ — СВІДОМЕ ЦЬКУВАННЯ ТА ПРИНИЖЕННЯ, ПЕРЕДУСІМ ОДНОЛІТКІВ.

3. СТОСУЮТЬСЯ ЗАГРОЗИ ВИТОКУ ПЕРСОНАЛЬНОЇ ІНФОРМАЦІЇ:

§  РОЗГОЛОШЕННЯ ПЕРСОНАЛЬНОЇ ТА КОНФІДЕНЦІЙНОЇ ІНФОРМАЦІЇ (ПРІЗВИЩА, ІМЕНА, КОНТАКТИ, СЕКРЕТНІ ДАНІ КРЕДИТНИХ КАРТОК, НОМЕРИ ТЕЛЕФОНІВ).

§  ЗАГРОЗА ЗАРАЖЕННЯ ПК ВІРУСАМИ РІЗНОЇ КАТЕГОРІЇ.

§  НЕБЕЗПЕКА ЗАВАНТАЖЕННЯ ПРОГРАМ ЗІ ШКІДЛИВИМИ ФУНКЦІЯМИ.

ОСНОВНІ ПРАВИЛА БЕЗПЕЧНОЇ РОБОТИ В ІНТЕРНЕТІ:

1.     НЕ ДАВАЙТЕ НІКОМУ СВОЇХ ПАРОЛІВ.

2.     НЕ НАДАВАЙТЕ ОСОБИСТОЇ ІНФОРМАЦІЇ ПОШТОЮ ЧИ В ЧАТАХ БЕЗ ГОСТРОЇ НА ТЕ ПОТРЕБИ.

3.     НЕ РЕАГУЙТЕ НА НЕПРИСТОЙНІ ТА ГРУБІ КОМЕНТАРІ, АДРЕСОВАНІ ВАМ.

4.     ПОВІДОМЛЯЙТЕ ПРО СИТУАЦІЇ В ІНТЕРНЕТІ, ЯКІ ВАС НЕПОКОЯТЬ (ПОГРОЗИ, ФАЙЛИ ПЕВНОГО МІСТУ, ПРОПОЗИЦІЇ).

5.     ВІДМОВЛЯЙТЕСЬ ВІД ЗУСТРІЧЕЙ З ВИПАДКОВИМИ ЛЮДЬМИ, З ЯКИМИ ПОЗНАЙОМИЛИСЬ В ОНЛАЙНІ.

6.     НЕ ДІЛІТЬСЯ СВОЇМИ ФОТО З НЕЗНАЙОМЦЯМИ.

7.     НЕ ПОВІДОМЛЯЙТЕ ІНФОРМАЦІЮ ПРО КРЕДИТКИ БАТЬКІВ (НОМЕР КАРТКИ, ТЕРМІН ДІЇ ТА ТАЄМНИЙ КОД).

8.     НЕ ВИКЛАДАЙТЕ ФОТО КВИТКІВ, НА ЯКИХ ВИДНО ШТРИХ-КОД ЧИ QR-КОД.

9.     НЕ СКАЧУЙТЕ ТА НЕ ВСТАНОВЛЮЙТЕ НЕВІДОМІ ПРОГРАМИ ЗА ПОСИЛАННЯМИ, НАВІТЬ ЯКЩО ЇХ НАДАЛИ ДРУЗІ.

10. ВСТАНОВЛЮЮЧИ ПЕРЕВІРЕНІ ПРОГРАМИ, КОНТРОЛЮЙТЕ, ЩОБ НА ПК НЕ ДОДАЛИСЬ НЕБАЖАНІ ПРОГРАМИ.

11. НЕ ПЕРЕГЛЯДАЙТЕ ІНФОРМАЦІЮ ЗА НЕВІДОМИМИ ПОСИЛАННЯМИ (ДРУЗІ, ЯКІ НИМИ ДІЛЯТЬСЯ МОЖУТЬ НЕ ПІДОЗРЮВАТИ ПРО ЗАГРОЗУ).

12. НЕ ВІДКРИВАЙТЕ ЛИСТИ-СПАМ, ВОНИ МОЖУТЬ МІСТИТИ ВІРУСИ.

НА ЧОМУ ВАРТО РОБИТИ АКЦЕНТИ?

ОСНОВНА ПОРАДА ДЛЯ ДІТЕЙ БУДЬ-ЯКОГО ВІКУ СКЛАДАЄТЬСЯ З ТРЬОХ КЛЮЧОВИХ АСПЕКТІВ:

1.     ПАМ’ЯТАЙТЕ: КОЛИ ВИ РОЗМІСТИЛИ ІНФОРМАЦІЮ В ІНТЕРНЕТІ, ВИ ВТРАЧАЄТЕ НАД НЕЮ КОНТРОЛЬ. ВИДАЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ ТА ЙОГО КОПІЙ ПРАКТИЧНО НЕМОЖЛИВЕ.

2.     ПЕРЕВІРЯЙТЕ: ВИ МАЄТЕ ДОСТЕМЕННО ЗНАТИ, КОМУ НАДАЄТЕ ІНФОРМАЦІЮ, А ТАКОЖ, ЯК І З ЯКОЮ МЕТОЮ ВОНА БУДЕ ВИКОРИСТАНА.

3.     ДУМАЙТЕ: ЧИ ВАРТО РОЗМІЩУВАТИ ІНФОРМАЦІЮ, ЯКЩО ВИ НЕ ЗНАЄТЕ, ЯК ЇЇ ВИКОРИСТАЮТЬ І ЧИ ЦЕ НЕ ЗАШКОДИТЬ ВАМ ЧИ БЛИЗЬКИМ?

 

НАКАЗ МОН

БЕЗПЕЧНА ПОВЕДІНКА В ЦИФРОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ ВКЛЮЧАЄ В СЕБЕ СУКУПНІСТЬ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА ЦІННОСТЕЙ ЩОДО:
1) ПРАВ ЛЮДЕЙ (ЗОКРЕМА ПРАВА В ЦИФРОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ);
2) ЕЛЕКТРОННОЇ УЧАСТІ (УЧАСТЬ У ПРИЙНЯТТІ РІШЕНЬ);
3) ЗБЕРЕЖЕННЯ ЗДОРОВ’Я ПІД ЧАС РОБОТИ З ЦИФРОВИМИ ПРИСТРОЯМИ;
4) МЕХАНІЗМІВ ЗАХИСТУ ПРАВ, ЩО ПОРУШУЮТЬСЯ В ІНТЕРНЕТІ, А ТАКОЖ СПОСОБІВ ОТРИМАТИ ДОПОМОГУ.
У РАЗІ ВИЯВЛЕННЯ, ЩО ДИТИНА СТАЛА ЖЕРТВОЮ БУДЬ-ЯКИХ ПРОЯВІВ НАСИЛЬСТВА ЧИ ЕКСПЛУАТАЦІЇ, ВЕРБУВАННЯ ЧИ МАНІПУЛЯЦІЙ В ЦИФРОВОМУ ПРОСТОРІ, ВАРТО ОДРАЗУ ЗВЕРНУТИСЬ ДО НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ УКРАЇНИ ТА НАДІСЛАТИ ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО ПРАВОПОРУШЕННЯ ДО ДЕПАРТАМЕНТУ КІБЕРПОЛІЦІЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ УКРАЇНИ ЗАПОСИЛАННЯМ (HTTPS://TICKET.CYBERPOLICE.GOV.UA ЦІЛОДОБОВО).
ПСИХОЛОГІЧНУ ДОПОМОГУ ТА ПІДТРИМКУ МОЖНА ОТРИМАТИ ЗА НОМЕРАМИ ТЕЛЕФОНІВ:
1) НАЦІОНАЛЬНА ГАРЯЧА ЛІНІЯ З ПИТАНЬ ПРОТИДІЇ НАСИЛЬСТВУ ТА ЗАХИСТУ ПРАВ ДИТИНИ (ПН – ПТ З 12:00 ДО 16:00):
0 800 500 225 (БЕЗКОШТОВНО ЗІ СТАЦІОНАРНИХ);
16 111 (БЕЗКОШТОВНО З МОБІЛЬНИХ).
2) ОНЛАЙН КОНСУЛЬТАЦІЯ ДЛЯ ПІДЛІТКІВ В TEENERGIZER HTTPS://TEENERGIZER.ORG/CONSULTATIONS/
3) ЧАТ-БОТ У TELEGRAM HTTPS://T.ME/KIBERPES_BOT І VIBER HTTPS://CHATS.VIBER.COM/KIBERPES ДОПОМОЖЕ ДІЗНАТИСЬ, КУДИ ЗВЕРТАТИСЬ ЗА ДОПОМОГОЮ.

 


ШАНОВНІ БАТЬКИ! УВАГА!









Порадник для батьків підготовлено в межах проєкту ЮНІСЕФ

“Забезпечення безперервності навчання та розвитку дітей дошкільного віку в умовах кризи в Україні”, який реалізує ВГО “Асоціація працівників дошкільної освіти” за підтримки Міністерства освіти і науки України, Українського інституту розвитку освіти.

Тут зібрано рекомендації та поради, як уберегти дитину від небезпек вдома, поза домом і в умовах

 https://osvita.ua/doc/files/news/896/89615/Poradnik_dlya_batkiv_Podbajte_pro_bezpek.pdf

 


 ШАНОВНІ  БАТЬКИ!

Цьогоріч очікується черговий спалах кору.

      Кір - гостре інфекційне захворювання, високо контагіозне, передається повітряно-крапельним шляхом. Захворювання починається з високої температури, загальної інтоксикації та нездужання, з явищами запального характеру - біль у горлі, кон’юнктивіт, рясною висипкою. Навіть неускладнений кір перебігає досить важко. Агресивна поведінка вірусу призводить до значного зниження імунітету. В період уявного одужання часто приєднується вторинна інфекція, що викликає загрозливі ускладнення: гнійні отити, пневмонії, менінго-паненцефаліти. Згідно офіційних даних Всесвітньої організації охорони здоров’я із тисячі хворих на кір - одна людина помирає. Специфічного лікування проти кору не існує. У 2018-2019 роках Україна пережила черговий спалах кору, Вінниччина теж мала високі показники захворюваності та смертельні випадки. Низькі рівні охоплення щепленнями призводять до циклічних спалаху кору - кожні 5-6 років.

   За останні роки серед дитячого населення області накопичився досить суттєвий прошарок дітей, які за різних причин не отримали своєчасну вакцинацію згідно Календаря профілактичних щеплень, в тому числі проти кору.    

   Звертаємося до Вас з проханням звернутися до сімейного лікаря і перевірити вакцинальний статус своєї дитини. Якщо, за будь-яких причин, Ваша дитина пропустила чергову дозу вакцинації, обов’язково надолужте це. Незважаючи на важкі часи, всі діти до 18-ти років, які не були щеплені до початку нового навчального року, повинні отримати дві дози вакцини.

   Не довіряйте фейковій інформації з невідомих джерел про небезпечність вакцин і недоцільність проведення щеплень! Всі вакцини в Україні безпечні, зареєстровані, схвалені до використання Всесвітньою організацією охорони здоров’я та Міністерством охорони здоров’я України. Вакцина КПК захистить Вашу дитину не тільки від кору, а й від епідемічного паротиту та краснухи.

                          Не відкладайте здоров’я своїх дітей на завтра, провакцинуйте їх вже сьогодні





Перелік сайтів, матеріали  яких будуть корисними для  батьків, дітей і для інших учасників освітнього процесу 

 Збірка абеток, казок, приказок, цікавинок, дитячих ігор тощо http://abetka.ukrlife.org/

29. Серія з 10 онлайн зустрічей, які розроблені командою The LEGO Foundation. https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/suchasne-doshkillyapid-krilami-zahistu/pedagogam-zakladiv-doshkilnoyi-osviti/lego-igrovi-onlajnvzayemodiyi-dlya-doshkilnyat. 

30. Онлайн платформа для розвитку дітей (інтерактивні вправи, цікаві завдання) https://learning.ua/#google_vignette 

31. Платформа «Розвиток дитини». Практичні завдання для всебічного розвитку дітей https://childdevelop.com.ua/.

32. Радіо хвиля авторських казок українською мовою для дітей.https://kazky.suspilne.media/list.php.

33. Мультики, книги, казки, що допоможуть відволікти дітей під час перебування в укритті https://dytyna.blog/multyky-knygy-kazky-shhodopomozhut-vidvolikty-ditej-pid-chas-perebuvannya-v-ukrytti/.

 34. Безкоштовні розмальовки на тему «Правила гігієни»https://mamabook.com.ua/bezkoshtovni-rozmalyovku-gigiena-10/ .

 35. Мультфільм «Небезпечні знахідки». https://www.youtube.com/watch?v=gx7XHXAL2_g.

 36. Аудіоказки для малят https://oll.tv/uk/kids_audio-tales.

37. «Війна очима дітей», конкурс дитячих малюнків. https://vseosvita.ua/no-war. 38. Мультфільм «Про мінну безпеку: Лісовий скарб»  ЮНІСЕФ https://www.youtube.com/watch?v=V5JZWI8TrEY. 39. Поради від захисника України: МОН розробило інформаційний комікс для дітей у воєнний стан .https://mon.gov.ua/ua/news/poradi-vidzahisnika-ukrayini-mon-rozrobilo-informacijnij-komiks-dlya-ditej-u-voyennij-stan 40. Аудіоказки українською https://audiokazky.in.ua/. 41. Ігри для зняття стресу у дітей https://dytyna.blog/igry-dlya-znyattyastresu-u-ditej/.15

42. «Дерево казок» — читати та слухати казки (аудіо) різних народів.https://derevo-kazok.org/audio-tales/.

43. Журнал для дошкільнят і молодших школярів «Джміль» ( цікаві бесіди, вірші, приказки, оповідки, нетрадиційні техніки образотворчості, досліди в домашніх умовах, комікси, електронні додатки тощо) https://jmil.com.ua/2022-2.

 44. Кращі казки з усього світу для читання дітям дорослими, добірка аудіо казок.http://kazkar.info/. 

45. Казки для дітей українською мовою.https://onlyart.org.ua/children/kazky/?fbclid=IwAR2yXzQTyfuUTtCw7nn TTQYVAj2g4T42oRwfe6i8NactHTqRDh-8_tc1KK8. 46. Український дитячий портал: авторські вірші, лічилки, веселі історії, анекдоти, загадки, прислів’я https://sonyashnik.com/. 

47. Національна освітня інтернет-платформа https://vseosvita.ua/.


                                                 Консультація для батьків.

       Булінг, як актуальна соціально-педагогічна проблема.

Чому діти стають булерами?
Булінг (від анг. bully – хуліган, задирака, грубіян, «to bully» — задиратися, знущатися) – тривалий процес свідомого жорстокого ставлення, агресивної поведінки з метою заподіяти шкоду, викликати страх, тривогу або ж створити негативне середовище для людини.
Форми булінгу:
фізичний  –   нанесення   ударів,  штовхання,  пошкодження  або  крадіжка власності;
словесний обзивання, глузування;
соціальний виключення із групи (ізоляція);
електронний (кібербулінг) булінг із використанням технічних та електронних засобів (комп’ютер, мобільний телефон, електронна пошта і сайти соціальних мереж).
Серед причин булінгу в колективі вчені виділяють наступні: боротьба за лідерство; зіткнення різних субкультур, цінностей, поглядів і невміння толерантно ставитися до них; агресивність і наявність у дитини психічних і фізичних вад; заздрість; відсутність предметного дозвілля тощо.
Як соціально-психологічне явище булінг впливає на всіх учасників групи дітей, де він виникає.
Хто провокує булінг в дитсадку.
Булінг серед дітей старшого дошкільного віку в ЗДО можуть спровокувати дорослі.
Діти старшого дошкільного віку одразу сприймають ставлення авторитетних дорослих до інших і беруть це ставлення за зразок.
Вони починають цькувати дитину чи дітей, якщо дорослі:
   зневажливо ставляться до дитини, яка часто плаче або невпевнена в собі;
      ігнорують скаргу дитини на те, що її образили однолітки глузує із зовнішнього вигляду дитини;
   образливо висловлюється про дитину;
   проявляє огиду щодо фізичної або фізіологічної особливостей дитини; батьки або члени сім’ї:
   б'ють та ображають дитину вдома;
   принижують дитину у присутності інших дітей;
   проявляють сліпу любов та виконують усі забаганки дитини;
      ставляться до своєї дитини як до неповноцінної особистості, жаліють (неповна родина, дитина хвора або має відхилення в розвитку).
Усі діти потребують підтримки дорослих— батьків, вихователів, практичного психолога та соціального педагога. Саме вони мають допомогти дітям налагодити партнерські взаємини з однолітками у групі.
Наслідки для булера
Агресор менше страждає від наслідків буллінга, ніж жертва, але все ж безслідно це не проходить і для нього:
Неблагополучне майбутнє. Примітивні асоціальні способи поведінки перестають діяти в дорослому світі, й булери опиняються на узбіччі життя. У той час, як колишні жертви, заучки і ботани, закінчують університети, отримують хорошу роботу і забезпечене майбутнє, агресори потрапляють до тюремної камери. У кращому випадку вони працюють на низько  кваліфікованій та низькооплачуваній роботі ті з заздрістю дивляться на своїх колишніх шкільних товаришів.
Якщо ви стали свідком булінгу необхідно:
   виступити проти кривдника, дати зрозуміти, що він неправий;
   підтримати того, кого ображають;
   повідомити дорослим (педагогу, психологу, керівнику ЗДО психологу) про факт такої поведінки.
 
Профілактика виникнення та подолання проявів булінгу в дитячому середовищі
Дослідження свідчать, що останнім часом значно збільшилася кількість дітей дошкільного віку з підвищеною тривожністю. Однією з основних причин такої негативної динаміки є жорстоке поводження з дітьми. Дитинство — пора становлення особистості. І саме у цей період дитина потребує найбільшої уваги і захисту. Тож найближче оточення має забезпечити дитині належний догляд та турботу, а головне безпечне і радісне існування.

Кожним зверненням до дитини словом, інтонацією, жестом, і навіть мовчанням — ми повідомляємо їй не лише про себе, свій стан, а й про неї, частіше саме про неї. Від повторюваних знаків схвалення, любові та прийняття у дитини з'являється відчуття: «зі мною все гаразд», «я хороший». А від сигналів осуду, незадоволення, критики відчуття «зі мною щось не так», «я поганий». Емоційна пам'ять дитини фіксує ці відчуття, і вони стають основою формування самооцінки. У ранньому та молодшому дошкільному віці вплив найближчого оточення відіграє вирішальну роль у становленні особистості дитини.
З перших років життя дитина «вбирає» все, що бачить і чує у себе вдома, адже її життєдіяльність стає часточкою життя сім'ї. Тож гармонійна та доброзичлива атмосфера сімейних стосунків дуже важлива для зростання малюка. Від доброзичливості найближчого оточення дитини залежить її емоційне і фізичне здоров'я, вміння контактувати з людьми. Діти, яких поважають, учаться поважати інших. Про яких турбуються — вчаться ви- являти турботу. Яких люблять такими, якими вони є, вчаться бути терпимими до інших.
Так закладаються основи гуманних стосунків батьків і дітей.
Тому метою співпраці з родинами вихованців є допомогти батькам зрозуміти    і прийняти сучасні гуманістичні ідеї та переконання, які ґрунтуються на повазі до особистості дитини. Адже батьки часто не розуміють, що їхні дії є жорстокими щодо дитини і можуть призвести до непередбачуваних наслідків. Деякі діти інколи жорстоко поводяться з однолітками. Це вияв- ляється в образливих прізвиськах, глузуванні над зовнішнім виглядом, погрозах, приниженнях. Діти можуть демонстративно заздрити одноліткам, зачіпати їх, змагатися з ними та часом агресивно підкреслювати власну перевагу.
Чомусь явище цькування, яке ще можна назвати новомодним словом
«булінг», вважають у нашому суспільстві абсолютно нормальною, навіть звичною справою, надто серед дітей і молоді. При цьому навіть дорослі та, здавалося б, розумні люди часто звинувачують у тому, що відбувається, не ката, а жертву: «Що, відсіч не можеш дати?». Утім, мало хто уявляє, які насправді руйнівні наслідки має булінг.
Один розбишака здатний перетворити на справжній жах похід до садочку. Знущання можуть залишити глибокі емоційні рубці на все життя. А в екстремальних ситуаціях вони можуть завершитись погрозами насильства, псування майна або серйозними тілесними пошкодженнями. Булінг (цькування) це навмисне знущання фізичним, вербальним або психологічним способом. Воно може варіювати від ударів, штовхань, лайки, погроз і насмішок до вимагання іграшок і цінного майна. Деякі діти знущаються, уникають, ігнорують інших і поширюють про них неправдиві чутки.
Булінг це відносно новий термін для пересічного громадянина ,    зміст якого кожен із нас не просто знає, а в більшості випадків стикався

з цим явищем у дитинстві. Під терміном "булінг", пояснюють це агресивна поведінка щодо окремої особи або групи, з метою приниження, домінування, фізичного чи психологічного самоствердження.
Булінг може проявлятись у вигляді психологічного тиску (образи, приниження, погрози, ігнорування тощо) та фізичних знущань (удари, поштовхи, принизливий фізичний контакт, побиття та інше). Не рідко фізичний і психологічний тиск об’єднуються.
Від булінгу страждають і агресори, і жертви. Всі вони переживають емоційні проблеми, не вміють будувати стосунки з людьми, мають проблеми психо- емоційного розвитку. Вони потребуватимуть підтримки дорослих, які б допомогли їм розвинути здорові відношення з людьми не лише у школі, але й протягом усього їх подальшого життя.
Тривалі психологічні, психіатричні та сучасні неврологічні дослідження підтверджують, що емоційне насилля може завдати серйозної шкоди.
Головне, що при цьому варто пояснити, — слова самі по собі нічого не озна- чають, важливі лише емоції, які ми пов’язуємо з певним словом. Адже якщо, наприклад, у батьків є дивна звичка лагідним голосом говорити дитині «ти мій   дурник»      дитина   вважатиме   слово   «дурник»   схвальним,   доки не зіштовхнеться з ним поза своєю родиною. А якщо ситуація цілком залежить від наших емоцій нам цілком до снаги її змінити.
Чому важливо вчасно відреагувати ?
Булінг впливає на всіх, хто бере в ньому участь або спостерігає, та має деструктивні наслідки в майбутньому житті.
Ті, хто піддаються булінгу:
·         втрачають відчуття емоційної та фізичної безпеки, довіри до місця, у якому мають перебувати щодня;
·         відчувають безпорадність і страх від постійної загрози. Булінг провокує тривожні та депресивні розлади, пригнічує імунітет, що підвищує вразливість до різних захворювань;втрачають повагу до себе. Страхи та невпевненість руйнують здатність до формування та підтримки стосунків з однолітками, що призводить до відчуття самотності;
·         втрачають інтерес до різних форм активності та не можуть нормально навчатися. У деяких випадках можна простежити зв’язок між потерпанням від булінгу та розладами харчування, емоційної сфери (депресіями та суїцидальною поведінкою).
Ті, хто булять:
·         частіше за інших потрапляють у ситуації, де проявляється насилля та порушуються норми поведінки;
·         частіше беруть участь у бійках.
Ті, хто вимушені спостерігати:
·         часто страждають від відчуття безпорадності, етичного конфлікту: втрутитись у ситуацію булінгу чи ж залишитись осторонь;
·         потерпають від депресивних станів чи перезбудження, намагаються менше відвідувати заклади освіти.
Навіть поодинокий випадок булінгу залишає глибокий емоційний слід, що робить проблему найпоширенішою причиною звернень до дитячого психолога.
Психологи визначають декілька основних причин:
·         Занижена самооцінка. Навіть якщо дитина виявляє її через нарцисизм, надмірну відкритість, зверхність.
·         Домашня атмосфера. Дуже часто жертвами булінгу стають діти, яких вдома принижують, знецінюють, ображають. Або є родини, де дитину звикли жаліти - нещасна, хвора, росте без батька .Школа і садок — каталізатор домашніх проблем. Тож, якщо дитина звикла отримати більше уваги до себе, поблажливість батьків, коли вона бідна й нещасна, то вона буде створювати навколо себе таку ж атмосферу і в закладі освіти.
·         Атмосфера в групі. Бувають колективи, в яких є дитина-агресор. Вона свідомо шукає слабшого, використовує його як грушу для биття, вирівнюючи свій психологічний стан.
Що робити батькам
·         У першу чергу заспокойтесь, і тільки після цього починайте розмову з дитиною.
·         Дайте відчути, що ви поруч, готові підтримати та допомогти, вислухати та захистити.
·         Запевніть дитину, що ви не звинувачуєте її у тому, що відбувається, і вона може говорити відверто.
·         Пам’ятайте, що дитині може бути неприємно говорити на цю тему, вона вразлива у цей момент. Будьте терплячими та делікатними.
·         Спробуйте з’ясувати все, що зможете, проте не повторюйте ті ж самі запитання по декілька разів, допитуючись.
·         Запропонуйте подумати, які дії допоможуть дитині почуватися у більшій безпеці зараз (наприклад, бути певний час ближче до дорослих, не залишатися після уроків тощо).
·         Розкажіть дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про агресивну поведінку щодо когось учителю або принаймні друзям. Поясніть різницю між “пліткуванням” та “піклуванням” про своє життя чи життя друга.
·         Спитайте, яка саме ваша допомога буде корисна дитині, вислухайте уважно. Можливо ви запропонуєте свій варіант. Це допоможе розробити спільну стратегію змін.

·         Пам’ятайте, що ситуації фізичного насилля потребують негайного втручання з боку батьків..
·         Спільно з дитиною шукайте нові способи реагування на ситуацію булінгу.
·         Обговоріть, до кого по допомогу дитина може звертатися у закладі.
·         Важливо усвідомити, чому саме дитина потрапила у ситуацію булінгу. Рекомендуємо з цим звернутися до дитячого психолога.
·         Підтримайте   свою   дитину   у   налагодженні   дружніх   стосунків   з однолітками.
·         Поясніть дитині, що зміни будуть відбуватися поступово, проте весь цей час вона може розраховувати на вашу підт                                                                            
ЯК ДОПОМОГТИ ДИТИНІ АГРЕСОРУ
Дитині, яка булить інших, увага та допомога потрібна не менше, ніж тій, яка страждає від булінгу. Якщо ваша дитина - агресор, радимо:
·         Відверто поговоріть з дитиною про те, що відбувається, з'ясуйте як вона ставиться до своїх дій і як реагують інші діти. Ви можете почути, що "всі так роблять", або "він заслуговує на це".
·         Уважно вислухайте дитину і зосередьтеся на пошуку фактів, а не на своїх припущеннях.
·         Не применшуйте серйозність ситуації такими кліше, як "хлопчики завжди будуть хлопчиками" або "глузування, бійки та інші форми агресивної поведінки — просто дитячі жарти і цілком природна частина дитинства".
·         Ретельно поясніть, які дії ви вважаєте переслідуванням інших. До них відносяться: цькування, образливі прізвиська, загрози фізичного насильства, залякування, висміювання, коментарі з сексуальним підтекстом, бойкот іншої дитини або підбурювання до ігнорування, плітки, публічні приниження, штовхання, плювки, псування особистих речей, принизливі висловлювання або жести.
·         Діти, які булять, заперечують це так довго, як тільки можуть. Спокійно поясніть дитині, що її поведінка може завдати шкоди не тільки жертві, а й усім оточуючим. І щодалі це заходитиме, тим гірше булінг впливатиме на всіх учасників.
·         Дайте зрозуміти дитині, що агресивна поведінка є дуже серйозною проблемою, і ви не будете терпіти це в майбутньому. Чітко і наполегливо, але без гніву, попросіть дитину зупинити насильство.
·         Загрози і покарання не спрацюють. Можливо, на якийсь час це припинить булінг, та в перспективі це може тільки посилити агресію і невдоволення.

·         Буде зайвим концентрувати увагу на відчуттях дитини, яку булять. Той, хто виявляє агресію, як правило відсторонюється від почуттів іншої людини.
·         Агресивна поведінка та прояви насильства можуть вказувати на емоційні проблеми вашої   дитини   та   розлади   поведінки. Порадьтеся з дитячим психологом.
Наслідки
Наслідки булінгу можуть бути різні. Найчастіше це замкнутість, психологам доводиться працювати з антисоціальними дітьми, які абсолютно не вміють спілкуватися з навколишнім світом. Доводиться пояснювати, що світ не такий страшний, яким був до цього. Це може тривати від 2 до 3 років. У таких дітей руйнується віра у соціум, вони насторожені, тривожні. Але найбільший страх — це суїцидальні думки.
Перш за все, батьки мають підтримати дитину. Часто вони думають, що це само собою минеться, розсмокчеться, але це не так.
НЕ МОЖНА РОБИТИ ВИГЛЯД, ЩО ЦЬОГО НЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ. 


Куди звертатися

До керівника закладу.

Якщо Вам необхідна правова допомога (юридична консультація, складання заяви, інших документів) – зверніться до Єдиного контакт-центру безоплатної правової допомоги за номером 0 800 213 103*.

ВАЖЛИВО: діти мають право безоплатно отримати послуги адвоката (складання заяв, представництво в суді).

Якщо дитині необхідна психологічна допомога – зверніться на Національну дитячу «гарячу лінію» для дітей та батьків з питань захисту прав дітей за номером 116-111 .

*цілодобово та безкоштовно в межах України


 Шановні мешканці нашої громади!

Нагадуємо, що місце проживання новонародженої дитини батьки або законні представники зобов’язані зареєструвати протягом трьох місяців з дня державної реєстрації її народження.

Витяг про реєстрацію місця проживання з реєстру територіальної громади дитини може знадобитися для:

·        відвідування дошкільних та шкільних закладів освіти;

·        отримання соціальних послуг (оформлення субсидій, статусу та оформлення пільг багатодітної родини тощо);

·        отримання медичного обслуговування;

·        взяття на квартирний облік родини при виконавчому комітеті;

·        отримання паспорта громадянина України у вигляді ID-картки;

·        оформлення документів для виїзду за кордон.

 

Документи, які необхідно надати для реєстрації місця проживання дитини до 14 років:

-          оригінал паспорту законного представника (батька, матері);

-          оригінал свідоцтва про народження;

-          реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП) (у разі наявності);

-          у разі реєстрації місця проживання батьків за різними адресами - обов’язкова присутність другого з батьків з оригіналом паспорту (або нотаріально посвідчена згода на реєстрацію місця проживання дитини; або рішення суду чи органу опіки про визначення місця проживання дитини; або свідоцтво про смерть; або витяг з реєстру ДРАЦСу у разі внесення відомостей про батька зі слів матері);

-          згода іпотекадержателя або довірчого власника (за умови перебування житла в іпотеці, довірчій власності);

-          за реєстрацію місця проживання сплачується адміністративний збір.

Послугу можна отримати у всіх відділеннях ЦНАП «Прозорий офіс» м. Вінниці та на віддалених робочих місцях. За більш детальною консультацією звертайтесь до Кол-центру «Прозорого офісу»:тел.(0432) 65-50-50; (067)000-266-1, (073)000-266-1.




Інформація щодо роботи Гарячої Лінії психологічної допомоги і підтримки для дорослих і дітей за номером 0 800 210 160 (конфіденційно, анонімно, цілодобово) безкоштовно зі всіх операторів в Україні.



Усі послуги та допомога в одному місці: на Вінниччині запустили Telegram бот для мешканців та ВПО

На Вінниччині запрацював Telegram бот «ВінСоцБот», який містить уніфіковану інформацію про доступні послуги та допомогу для місцевих мешканців та внутрішньо переміщених осіб під час військового стану.

 Telegram бот «ВінСоцБот» являється віртуальним помічником, який у зручному форматі пропонує знайти користувачу корисну для себе інформацію щодо:

-         медичних, освітніх, пенсійних та адміністративних послуг;

-         реєстрації внутрішньо переміщених осіб та отримання різного роду допомоги (виплат, компенсацій, гуманітарної допомоги тощо);

-         послуг у сфері захисту населення, включаючи психосоціальну підтримку, юридичну та загальну соціальну допомогу.

 Користувачу достатньо лише обрати назву територіальної громади Вінницької області, а Telegram бот запропонує доступні види послуг та допомоги з довідковою інформацією та контактами.

 «Зараз є великий об’єм інформації щодо послуг для внутрішньо переміщених осіб, проте вона  досить розпорошена, і як наслідок, громадяни витрачають багато часу, щоб отримати консультацію на особистому прийомі в тих чи інших установах або на пошук необхідної інформації в мережі Інтернет, при цьому не завжди використовуючи перевірені джерела. Тому виникла ідея створити єдиний ресурс, який містив би актуальну та перевірену інформацію.

ВінСоцБот - реальна можливість швидко отримати необхідну інформацію про послуги, доступні для внутрішньо переміщених осіб в розрізі кожної територіальної громади у сучасному та зручному форматі», - розповідає директор Департаменту соціальної та молодіжної політики Вінницької ОВА Світлана Ярмоленко.

 

Створення Телеграм боту «ВінСоцБот» стало можливим завдяки підтримки Гуманітарної організації «Інтерсос» у рамках  проєкту «Посилення стійкості та покращення координації захисту внутрішньо переміщених осіб та місцевих громад у Центральній Україні», який реалізовується у партнерстві із Triangle Humanitaire (TGH) та фінансується УВКБ ООН.

 «Гуманітарна організація «Інтерсос» прагне полегшити доступ до інформації для людей, які її потребують. Чат-бот доповнює діяльність INTERSOS у сфері захисту населення у Вінницькій області, пропонуючи цілісну та легко доступну інформацію про послуги для всього населення області», - коментує керівниця Місії Гуманітарної організації «Інтерсос» в Україні Александра K. Вишневська.

 Телеграм бот можна знайти у пошуку Telegram месенджера за назвою «ВінСоцБот» або @VinSoc_bot, або ж відсканувати наступний QR-код з мобільного телефон 


У РАЗІ
НАДЗВИЧАЙНОЇ СИТУАЦІЇ
АБО ВІЙНИ

Довідник


Зміст

 Як підготуватися до надзвичайної ситуації

  •         Як підготувати власну оселю.
  •      Як підготувати запас води.
  •       Як підготувати транспортний засіб

  •       Якими продуктами запастися для дому та тривожної  валізи.

  •        Як підготувати аптечку. 
  •        Що покласти в тривожну валізу.
  •        Як домовитися з родичами та близькими про план дій.
  •        Як подбати про домашніх тварин
  •    Зв’язок та пошук інформації

  •          Як бути на зв’язку та отримувати інформацію.
  •         Як використовувати рації.
  •         Як захиститись від дезінформації.
  •         Яким джерелам інформації можна довіряти.

        Укриття

  • Що таке укриття.
  • Що робити, коли почули сирени.
  • Правила перебування в укритті.

   У зоні бойових дій

  •           Як поводитися під час обстрілів.
  •           Правила поведінки в зоні бойових дій.
  •           Як допомагати армії в зоні військових дій.

Електронна версія довідника: https://dovidka.info/


Серія ігрових онлайн-зустрічей для дошкільнят від команди The LEGO Foundatio

02.04.2022

















Нові матеріали до рубрики «Сучасне дошкілля під крилами захисту», які доцільно використовувати у спілкуванні з дітьми дошкільного віку.

Матеріали містять онлайн-заняття з музики, математики, розвитку мовлення, психологічні поради, важливі нормативно-правові акти та багато корисної інформації щодо поведінки в умовах воєнного стану.

                                           

Українські діти та підлітки під час війни потребують особливої уваги батьків і опікунів, щоб отримувати зрозумілу інформацію про події навколо. Асоціація психологів Португалії на допомогу дорослим підготувала посібник «Розмови про війну» українською мовою. 

Психологи радять вислуховувати занепокоєння дітей щодо війни, говорити з ними та відповідати на поставлені запитання. Відкриті та щирі розмови захистять психіку дитини, а також допоможуть повернути відчуття безпеки. Крім цього, у такий спосіб батьки та викладачі зможуть заохотити дітей і підлітків бути допитливими.

Із посібника «Розмови про війну» дорослі дізнаються:

  • чому важливо говорити про воєнні дії таяк це робити;
  • чи розуміють діти значення слова «війна» та як вони почуваються під час обговорення бойових дій;
  • як завдяки бесіді про війну навчити дитину ненасильницькій поведінці та заохотити її до розбудови миру.

До посібника внесено поширені запитання про війну, а також підказки для дорослих, які допоможуть давати відповіді під час розмови з дітьми. 

Також діє Телеграм-канал «Підтримай дитину», у якому розміщено додаткові матеріали для подолання психотравми в дітей. 

Нагадаємо, в Україні стартував проєкт психологічної підтримки «Поруч» для підлітків і батьків, чиє звичне життя зламала війна.


Застосунок Health Coaching, який наразі безкоштовний для українців, містить персоналізовані програми тренувань, які складаються з різних видів фітнесу, танців, прогулянок, йоги, боксу, пілатесу, бігу, а також тренування для людей на кріслах колісних, користувачів похилого віку та вагітних.

Крім цього, Health Coaching пропонує навчальні курси з основ правильного харчування, персоналізовані програми з можливістю вибору типу дієти чи калоражу та програми харчування для людей із діабетом І та ІІ типу.


Відповідно до рекомендацій МОН, з 14 березня 2022 року в тих областях нашої держави, де є можливість навчатись, відновлено освітній процес. Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України розроблено рекомендації щодо організації навчального процесу для дітей із порушеннями зору, слуху та інтелектуального розвитку.

Під час війни діти з особливими освітніми потребами постійно перебувають у стані невизначеності. Звук повітряної тривоги та вибухів, дорога та незнайомий простір у випадку евакуації – усе це викликає страх, розгубленість і тривогу. Оскільки ці діти мають обмежені можливості швидко реагувати та обробляти інформацію з навколишнього середовища, важливо запроваджувати у навчальний процес кроки підтримки, які допоможуть мінімізувати наслідки психологічної травми.

Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України розробив відповідні поради та рекомендації:

Нагадаємо, учителі спеціальних шкіл об’єднуються для допомоги дітям з особливими освітніми потребами та публікують розвивальні ігри та вправи для школярів.


Команда Міністерства освіти і науки додала нові матеріали до розділу "Сучасне дошкілля під крилами захисту"які доцільно використовувати у спілкуванні з дітьми дошкільного віку.

Матеріали містять онлайн-заняття з музики, математики, розвитку мовлення, психологічні поради, важливі нормативно-правові акти та багато іншої корисної інформації щодо поведінки в умовах воєнного стану. 

До оновлення долучились ВГО «Асоціація працівників дошкільної освіти», представництво The LEGO Foundation в Україні, цифрове видавництво MCFR, Асоціація дитячих центрів України, журнал «Дошкільне виховання», видавництво «Ранок», педагогічні працівники комунальних і приватних закладів дошкільної освіти.

Відділ дошкільної освіти МОН України щиро вдячний усім, хто допомагає українському дошкіллю в цей нелегкий час воєнного стану.  

                                                       https://numo.mon.gov.ua/


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу